dinsdag 14 juni 2011

Viva undercover in online-dating-land

[Since today's post is about an article in a Dutch magazine, I will for once blog in Dutch instead of English. A translated version will follow later]


Kranten en tijdschriften die artikelen schrijven over online dating, bekijk ik doorgaans met grote argwaan. Mijn ervaring met dit soort artikelen is dat ze weinig meer zijn dan slecht verklapte reclame voor deze of gene datingsite. Een CEO of woordvoerder mag vertellen hoe geweldig online dating is, waarna de journalist om kritisch te lijken nog even informeert of er ook nadelen zijn. De geinterviewde vertegenwoordiger kan dan het standaard verhaaltje afdraaien dat je moet oppassen voor oplichters - een verhaal dat je op elke site kan vinden, en dat iedereen met een greintje gezond verstand zelf ook wel kan bedenken.
Echt kritische vragen, over bijvoorbeeld de opgeblazen ledentallen, de rechtszaken over dode profielen of de dubieuze billing-praktijken worden nooit gesteld. Dat wil zo'n krant of tijdschrift ook niet: de sites die worden besproken zijn bijna altijd betalende adverteerders, en wie gaat er nu de producten of diensten van z'n eigen adverteerders afkraken?


Dus toen de Viva lawaai begon te maken dat ze een artikel hadden geplaatst over online dating, was ik niet erg onder de indruk en dat liet ik ook weten. Daar zou het bij gebleven zijn, als ik naar aanleiding hiervan niet in discussie was geraakt met de schrijfster van het artikel, mevrouw Mijke Pol. Naar aanleiding van mijn Twitter-gesprek met haar besloot ik het artikel een kans te geven.
En ik moet mevrouw Pol nageven dat haar artikel opmerkelijk kritisch is!


In het artikel beschrijft ze hoe ze, met een foto van iemand anders, een fake-profiel aanmaakte op Pepper.nl en Relatieplanet.nl.

Over Pepper schrijft ze sluw: "onlangs gelanceerd door RTL die beweert als eerste site in Nederland echt te matchen met de behoeftes van de online dater". (Nadruk door mij, niet door mevrouw Pol).
Blijkbaar heeft ze in de gaten dat de beweringen van Pepper dubieus zijn. In elk geval valt Pepper door de mand als het gaat om nep-profielen. "Een woordvoerder van datingsite Pepper vertelt dat ze er alles aan doet om nepprofielen tot een minimum te beperken. Maar hoe kan het dan dat ik nog steeds onder een valse identiteit kan opereren?" Pepper antwoordt hierop dat ze een team hebben dat handmatig alle profielen checkt.
Maar een in 10 minuten samengesteld fake-profiel kan er dus rustig een maand of langer blijven staan...

Voor de nadelen van online dating gaat ze niet naar de sites zelf, maar naar de Consumentenbond en de Consumentenautoriteit. Uit het artikel: "De Consumentenbond en de Consumentenautoriteit registreren de klachten over datingsites. Saskia Bierling van de Consumentenautoriteit vertelt dat het dan vooral om stilzwijgende verlenging van contracten gaat".
In het artikel klinkt dat niet heel spannend; abonnementen worden wel vaker stilzwijgend verlengd. Ik zou het dan ook leuk hebben gevonden als mevrouw Pol onderzocht had hoe makkelijk of moeilijk het is om een betaald lidmaatschap op te zeggen. Ik vermoed dat de Consumentenbond en de Consumentenautoriteit daar wel een paar sappige verhalen over kunnen vertellen.
Ik zou er verder alleen aan willen toevoegen dat een lidmaatschap van een datingsite van nature tijdelijk zou moeten zijn, anders doet de site toch echt iets fout....

Tragi-komisch wordt het als mevrouw Pol bij Relatieplanet komt.
"Het is bekend dat op veel datingsites mannen en vrouwen zitten die niet uit zijn op een relatie, maar het medium gebruiken als gratis escort", schrijft ze. Als ze hierover praat met een woordvoerder van Relatieplanet, zegt deze: "Wij horen dat ook zo nu en dan. Ons advies is dan ook om duidelijk in je profiel aan te geven dat je daar niet op zit te wachten."
Ik moest het twee keer lezen voor ik het geloofde. Bij Relatieplanet moeten vrouwen maar duidelijk aangeven dat ze de site niet gebruiken als escort. Je zou verwachten dat een site waar je moet betalen om contact te maken, er zelf op toezag dat de dames met enig respect benaderd worden.
Het fabeltje dat de leden op betaalde datingsites serieuzer zouden zijn, wordt hier dus door Relatieplanet zelf naar de prullenbak verwezen. Maar het is ook niet in het belang van Relatieplanet om al te hitsige heren op de vingers te tikken; zolang ze betalen, blijft het geld binnenstromen. En waarschijnlijk heeft Relatieplanet heel wat meer betalende hitsige mannen dan serieus zoekende vrouwen.

Terugkerend naar mevrouw Pols artikel, sluit ze af met tips en waarschuwingen. Dat je goed de algemene voorwaarden van een datingsite moet doornemen, en op moet passen dat je niet meteen aan dure abonnementen vastzit. Dat heb ik nog niet eerder gezien in een artikel over online dating, tenminste niet in de papieren pers.

Intussen is het pijnlijk dat 2 bladzijden verder een paginagrote advertentie staat van Relatieplanet - je kan 3 maanden lid worden van Viva en Relatieplanet samen voor maar 30 euro.
De kleine lettertjes in de adverentie melden overigens dat dit abonnement is tot wederopzegging, dus na 3 maanden kan je alsnog de volledige rekening van 74,15 verwachten....

2 opmerkingen:

  1. Als je je al zo drukt maakt hierover zul je wel nooit een man vinden.Mannen willen vrouwen die zich mnl gedragen en er vrl uitzien.En hoe jij er uit ziet weet niemand!! Ga wandelen,sporten enz en vindt dan je liefde.Niet via de pc.Groet van F.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste F,

    ik weet heel goed wat mannen willen - ik BEN een man. En nee, ik lees normaal gesproken beslist niet de Viva....
    Wat mijn uiterlijk betreft, ik kan van jou precies hetzelfde zeggen.

    Intussen wil ik alleen nog maar dat sites als Relatieplanet en Pepper een keer eerlijk worden. Heb je bijvoorbeeld gelezen dat Pepper gehackt is en de wachtwoorden zijn gelekt? Ik had mijn account daar allang opgezegd, maar nu blijk ik nog steeds in hun systeem te zitten. En kan ik alsnog mijn wachtwoorden gaan veranderen... en bedankt, Pepper.
    Wat Relatieplanet betreft, vergelijk het aantal leden van Relatieplanet eens met het aantal singles in Nederland.
    Een kritische blik op de dating-industrie lijkt me dan ook hard nodig!

    EEN ding ben ik met je eens - mensen in de echte wereld ontmoeten werkt veel beter dan online dating. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

    BeantwoordenVerwijderen